foto: Pascal Muller

Pagina's

maandag 9 augustus 2010

Zomergasten

De afgelopen dagen was ik maar voor 80% aanwezig. Het gistte in dit hoofd. Ik weet inmiddels dat ik na een herbergafspraak de boel even moet laten bezinken. De ruis moet uit het hoofd. Als het goed is, blijft dan over wat belangrijk genoeg is om op te schrijven.
Vorige week was Maarten 't Hart zomergast. Hij vertelde dat schrijven magisch is als het lukt. Gisteren liet Paulien Cornelisse in Zomergasten een fragment van David Sedaris zien, een Amerikaanse schrijver. Die bevestigde het eeuwenoude cliché dat ongelukkig zijn een goudmijn is voor een schrijver. "Je hoeft dan alleen nog maar een typemachine te kopen," zei Sedaris. Dat eerste kan misschien best waar zijn. Het laatste is onzin. Schrijven is meer dan typen. Ik kan heel snel typen, maar schrijven kost me beduidend meer moeite.
Vanochtend heb ik de wijn die afgelopen dagen stond te borrelen gebotteld. Marlies en James gingen fietsen en ik zette het etentje met Jack Poels om in woorden. Toen ik bezig was, dacht ik aan de zin van 'Langs de Weg' die ik het mooiste vind:
"Oeit waer ik schriever, dan ben ik noeit mier allien."
Die zin klopt. Helemaal. Ik maakte tekst van de avond. Herschikte zinnen, liet dingen weg en vergrootte bepaalde details uit en beleefde onder het schrijven de avond opnieuw. En ja, als dat lukt, dan heeft schrijven iets magisch, daarin heeft 't Hart volkomen gelijk. Maar dat komt omdat je dan je eigen, fijne wereld kan bouwen. En daarin ben je uiteraard nooit alleen. Tenzij je dat wilt, dan weer wel natuurlijk. En, ook niet onbelangrijk, je bent dat ei kwijt, dat een paar dagen zwaar op je maag lag. Dus, ik kan zo lekker gaan fietsen met Marlies en James en dan neem ik mijn hele hoofd mee.
Volkomen gelijk dus, die Poels. De ideale zomergast voor volgend jaar lijkt me.

3 opmerkingen:

  1. Ik ben geen schrijver, ik heb al 25 jaar een "writers block". ;-)
    Maar de verhalen zitten in mijn hoofd, en inderdaad, ik ben nooit alleen!

    Maar je weet nu vast hoe het met Guiness is...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjonge, wilde dat ik zo kon schrijven. Kwam hier terecht na een bezoekje op de site van de Herberg. Die avond in de Herberg was voor mij een avond om niet snel te vergeten. Alles klopte die avond. Wat een sfeer. En hier ga ik dus de mist in.Ik kan nu eenmaal niet schrijven en het onder woorden brengen,wat ik die avond gevoeld heb lukt me niet. Gelukkig zijn er mensen die dat wel kunnen en ben dan ook benieuwd naar het boek.

    BeantwoordenVerwijderen