foto: Pascal Muller

Pagina's

vrijdag 6 augustus 2010

Het volle leven. Een etentje met Jack Poels

Jack Poels en ik lopen over de Oude Gracht in Utrecht. Ik vraag hem of hij vaak herkend wordt. Terwijl hij mijn vraag beantwoordt -Gek genoeg best vaak hier in Utrecht. Ik zie het als ik in een raam kijk, dan draaien de hoofden zich soms om als ik doorgelopen ben- geeft een voorbijganger met een steelse blik tegelijkertijd een toonloos antwoord op mijn vraag.
Jack en ik zijn op weg naar restaurant Het Zuiden. Het etentje dient wat mij betreft verschillende doelen. Ik wil wat praktische zaken doorspreken over het boek, informatie verzamelen over de stand van zaken met betrekking tot de herberg en ook, nu er geen optredens zijn, de betrokkenheid bij het project warm houden. Ik kan immers niet zelf zaken verzinnen. Ik ben afhankelijk van wat ik hoor, lees en meekrijg. O ja, ik wil ook lekker eten en een gezellige avond hebben. Over die laatste twee zaken maak ik me geen zorgen. Dat zit zo snor als maar zijn kan. Het Zuiden ken ik als een uitstekend restaurant en de etentjes die ik met Jack gehad heb, waren zeer aangenaam. Jack Poels is een aimabel mens met wie het goed eten en praten is.
Of ons etentje ook echt een hoofdstuk oplevert, is een ander verhaal.
Omdat ik nogal nieuwsgierig van aard ben, loop ik het risico dat het gesprek alle kanten opgaat, behalve de herbergkant. Ik kom dan buiten, heb een zeer genoeglijke avond gehad, weet inmiddels bijvoorbeeld veel over de honden van Jack en de route die hij ermee loopt, de beste vlaai van 'bekker Lei' uit America, dat 'dokter Van Dongen' grijs wordt en dat Jack graag zoetjes in zijn koffie doet (dat laatste is zo, de rest is verzonnen, maar kan desalniettemin toch waar zijn). Leuk, heel leuk zelfs, maar helaas heb ik dan niet gestructureerd doorgevraagd over de Herberg. Dus moet ik achteraf in de krochten van mijn hoofd op zoek naar de missende informatie.
Dat, beste mensen, zou me nu niet gebeuren. Vooraf had ik aantekeningen gemaakt en die zou ik volgen. Die aantekeningen begonnen zo:

Etentje Jack
Praktische zaken
1. Hoe zit het met de website van Herberg de Troost ?
2. Hoe staan de zaken?
a. brainstormsessies
b. concrete plannen op korte termijn
c. zitten alle partijen vooralsnog op 1 lijn?

Dit gaat nog anderhalve pagina zo door.

Nu, een dag later in Eindhoven, denk ik met warme gevoelens terug aan gisteravond. Ik weet hoe de nieuwe single van Rowwen Hèze heet en waar de cd van Holland America Lijn is opgenomen. En uiteraard moet ik straks weer in de uithoeken van mijn hoofd op zoek naar de informatie die ik kan gebruiken voor het boek. Maar bovenal denk ik terug aan een mooi gesprek, over allerlei details, maar meer nog over wat Gerard Reve Het Volle Leven noemde. Misschien niet allemaal even bruikbaar voor het boek, maar de schrijfworsteling de komende dagen meer dan waard. En dat hoofdstuk? Dat komt er.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten