foto: Pascal Muller

Pagina's

maandag 18 juli 2011

Vet cool

Wat ik me dus afvraag: zeiden jullie vroeger 'Pieppie Langkous' of 'Pippie Langkous'?
Eerlijk zeggen, ik reken niemand af op zijn taal. Nog een vraagje? Komt ie:
Lucky Luke, -is dat trouwens een caawboy of coiboi?-,  zeiden jullie daar 'Lukkie Luk', 'Luukie Luuk' of echt in het Engels 'Lacky Loek' tegen? De laatste optie is, hoewel correct, natuurlijk wel een beetje te gek voor woorden. Tenzij je echt uit het wilde westen komt. Dan niet.

Wat ik in elk geval als kind van bijna drie niet zei, was 'vet cool'. Dat hadden we toen nog niet in Puth. Laatst kwam mijn zoontje thuis van het kinderdagverblijf en toen zei hij het ineens. Pats. Alsof hij een steen liet vallen in stilstaand water. Geleerd van een zekere Amir. Wij hadden trouwens ook geen Amir vroeger in Puth, maar dat terzijde. De Mauricen, Rogers, Sandra's, Moniquen en Patricks zeiden 'ruig' of als iets echt de spreekwoordelijke spuigaten uitliep 'hendig ruig'. In het geval van een orgastische ervaring die toen nog niet geduid kon worden - je had zo'n kattenoog gewonnen met knikkeren- : 'hendig ruig auwhoer'. Zo kun je doorgaan met versterkende bewoordingen tot je een ons weegt, maar mijn Limburgs is op wat dat betreft.
Leerlingen hoor ik wel eens 'master' zeggen, maar dat is nu geloof ik alweer passé. Zelf ben ik best wel een 'relaxte gast', dan weten jullie dat.
Wat ik trouwens zeggen wilde: ik heb best ruig nieuws van het boekenfront gehad. Of het echt masterlijk, moddervet nieuws wordt, is nog even afwachten. Maar ik laat het jullie uiteraard asap weten. Zo chill ben ik dan ook wel weer.

2 opmerkingen: