foto: Pascal Muller

Pagina's

zondag 18 december 2011

Oscar

Na drie lesuren is het eindelijk pauze. Ik prik met mijn vork in de vlaai en denk aan gisteren. Zeven uur les. Naar Eindhoven, Jack Poels ophalen van het station. Sushi eten en zorgen dat de zanger op tijd in de schouwburg is. Daarna mag ik naar de Kopershow. Voor de derde keer. Deze keer zit ik toevallig naast Denvis, de Eindhovense zanger die een goede vriend van Leon Verdonschot is. Leon schreef Denvis. Een rockroman. Ik heb het boek opgevreten. Ik let op Denvis. Of hij klapt, of hij lacht. Ja en ja. Beelden flitsen als dia's langs. Jan Philipsen die een zakje chips eet. Smaak: 'gewoon'. En daarna ineens verdwenen is. Niks geks dus. Tren die zijn ogen in de pauze tot spleetjes knijpt om op afstand goed te kunnen zien, Martîn Rongen die even vriendschappelijk op mijn arm tikt en Fons, een man van staal die zeven grote herenpilzen in een recordtempo wegklokt. Ik bevoel de spruitjesplant die kok Amaro meeneemt en zie Jack in een heel kort filmpje als hij  'Manmanman, wat is dit lekker' de sashimi prijst.  Dan trilt het in mijn broek. Ik kijk op het schermpje. Marlies. Vliezen vermoedelijk gebroken.
Een uurtje of dertig later rijden we naar het ziekenhuis vijf minuten verderop. Ik overdrijf, voel me een hele piet, toeter op een nietsvermoedende automobilist die de tijd neemt en waan me even een New Yorkse taxichauffeur. De enige stoere hier is mijn vrouw die alles wat op haar weg komt, wegpuft. En ik hang de taxidriver uit.  Aan de kant. We komen eraan. Maar, ik word ook aangevuurd door Marlies en gelijk heeft ze: het gaat ook hard. Twee minuten geleden was er nog nauwelijks weeënactiviteit en nu zijn de rapen gaar en is de boot aan.
Een dik uur later kijkt ze in mijn ogen: 'We hebben een mooi kereltje gemaakt, vader.'
En daar heeft ze vol-ko-men gelijk in. Mijn leerlingen die enorm meeleven - er wordt nog nét niet gegokt op de naam en het geslacht van de nieuweling- zullen Oscar waarschijnlijk een baas noemen. Of beter nog, ze zeggen: 'Oscar is een eindbaas.'

En ook daar hebben ze vol-ko-men gelijk in.


20 opmerkingen:

  1. Lotje, dat is de enige goede reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd! Groetjes Bas en Florian (VW4A)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Groete beer is geveld...
    Van harte gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd papa van Oscar! Kom ons maar weer snel lesgeven want we hebben een leuk kleinigheidje. Groetjes Roos en Sanne (gy3f)

    ps. Kunt u de lijst mee naar school nemen, dan kunnen we onze taart ophalen als we geluk hebben en hij erop stond.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een prachtig mannetje die Oscarito. Van harte proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie kleine man. Weer een achterneefje erbij !! Geweldig toch !! Genieten !!!! Groetjes, Karin en de mannen oet Gelean.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank allemaal voor de felicitaties!

    Hartelijks, Ralf

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hee Ralph en Marlies, van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoontje Oscar. Je ex collega van het Heerbeeck, Peter Stienenbos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Volgens mich: genauw dur ouwe! Proficiat met dit Mohriaantje...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ralph,
    Wat een geweldig "verhaal". Ik merk dat ik oma ben want de tranen staan in mijn ogen.
    Gefeliciteerd Marlies, Ralph en James geniet ervan.
    Groetjes,
    Carla van Vroenhoven

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jongens, van harte met de geboorte van dit nieuwe wondertje.Geniet ervan en James, zorg goed voor je kleine broertje!

    Groetjes, xx, Marianne Marinus

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Proficiat grote neef,

    Geniet van de kraamtijd & veel liefs aan de femilie!

    Coen, Elfi & Mayke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ralf, wat een dotje (zeg je dat trouwens ook van jongens?)
    Gefeliciteerd!
    Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ralf, wat een mooi slot van een mooi verhaal! Gefeliciteerd, ook voor Marlies en James met jullie kleine Oscar. Geniet ervan, voor je het weet gaan ze de deur uit...
    Je hebt lekker de hele kerstvakantie nog voor de boeg, samen genieten! Fijne kerstdagen en alle goeds voor 2012.
    Groetjes, Ine Werker.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Proficiat!Heel veel geluk en plezier samen ,fijne feestdagen en tot ziens in 2012. tante Nan

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jaaaa Oscar is er! Wat een fantastische naam :-)!!. Heel erg veel geluk samen en fijne feestdagen.

    Warme groet,
    Peggy Houben

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Eindelijk tijd om in alle rust het artikel te lezen. Wat mooi geschreven. Ik had jullie al per sms gefeliciteerd, maar ik herhaal mijn gelukwensen, zeker nu ik de foto van dit prachtige eigenwijs kijkend mannetje heb gezien. Maak er een mooi leven van samen.
    O ja, en Koper was geweldig.
    Liefs,
    Josette

    BeantwoordenVerwijderen