foto: Pascal Muller

Pagina's

maandag 5 december 2011

Koffertje

Net een koffertje ingepakt. Het staat een beetje in de weg. Vannacht drong het ineens tot ons door; het koffertje staat nog niet klaar!  Wat wel leuk is: we hebben een echt koffertje. Een proto- of archetype des koffers. Sommige moeders in verwachting nemen het koffertje niet letterlijk.  Die denken dat handigheid of hipheid belangrijker is en dat een tas ook wel kan. Kan niet. Het moet een koffertje zijn.
Waarom zegt u? Gewoon. Omdat het moet.

'Waarom moeten we dit kennen, meneer? Wat heb je hier aan?'
Je hebt hier niks concreets aan, maar je hebt nou eenmaal gekozen voor het atheneum en daar hoort bij dat je soms dingen doet die niet meteen een aanwijsbaar praktisch nut hebben. Gewoon om je geest te scherpen en anders is het vast wel handig voor de moderne vreemde talen. Het staat trouwens ook leuk op verjaardagen als je weet wie Max Havelaar was. Een linkse hobby, Max Havelaar? Zo zou ik het niet formuleren. Dat zijn jouw woorden. Nee, het zijn geen koeien, maar buffels en ja dat moet je ook kennen. Waarom? Omdat het eh in een notendop prachtig weergeeft waar heel het boek om draait. 

Nou nog even uitzoeken hoe je de maxicosi in de autoriemen snoert en dan kunnen de vliezen breken. Of nee, even wachten nog. De verwarmingsketel lekt. 
'U kunt hem beter vervangen, meneer. Het ding is achttien jaar oud. We hangen zo'n keteltje in een dagje erin. No problemo.
Een offerte? Tuurlijk, als u per se een offerte wil kan dat. U mag wat mij betreft heel Nederland rondbellen, hebben wij geen problemen mee. Bedenk wel dat we al redelijk vol zitten met plaatsingen. Het gaat hard. Zeker in deze tijd. Maar goed, dat is uw keuze.'

Waar liggen de kruiken eigenlijk? We hadden toch ook van die eh jasjes om eromheen te binden? Tegen de warmte ja. Dat wil ik even oefenen namelijk. De vorige keer lukte me dat ook niet. Stond ik daar te klooien terwijl dat mens 'Kruik!' riep. Die kleine heeft natuurlijk ook luiers nodig. Waar liggen die? Ok, dus deze plank is van James en die is van die kleine? Ja, ik zie het ja. Die kleertjes zijn kleiner. 

Nee, ik heb die proefwerken nog niet nagekeken. Ja, ik weet dat het weekend was. Ik ben er wel aan begonnen ja. Hoe het gemaakt is, kan ik nog niet met zekerheid zeggen. Redelijk geloof ik. Nee, hoe jij het gemaakt hebt, weet ik niet uit mijn hoofd. Ja, morgen heb ik ze nagekeken. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Ja, ik weet dat ik dat altijd zeg.

Nee, ik heb nog niks gehoord van uitgevers en nee ik heb dat boekje over de bevalling nog niet doorgelezen. Ja, morgen wel. Want dan kan ik vragen stellen. Precies. Doe ik vanavond. Na of voor Johan Derksen. Nee, Johan Derksen is niet belangrijker. Uiteraard niet zeg. Ik lees het boekje vanavond door. Echt.

Daarna kruipen we wat mij betreft snel het koffertje in. 


4 opmerkingen:

  1. Vergeet de knipsjpangen niet. Altijd handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In mijn hele carriere als papa nog geen knipsjpang gebruikt! Is voltooid verleden tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ralf, mooi koffertje! Kan straks zo naar het openluchtmuseum. Spannende tijd voor jullie...
    Ik ben al een fase verder: binnen 3 weken gaan er twee zonen het huis uit, krijg ik last van het lege-nest-syndroom. Geniet maar van de mooie tijd, het gaat veel te snel.
    Groetjes, Ine Werker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi meneer,
    We zijn echt benieuwd of het een naam uit onze mooie lijst is geworden..! Verder heeft u ook echt een leuke blog! (:

    Sanne & Roos

    BeantwoordenVerwijderen