foto: Pascal Muller

Pagina's

zaterdag 15 januari 2011

Zoervleis

We woonden boven de Lidl en keken uit op een grote rotonde. Die rotonde is berucht en ik vermoed verkeerd aangelegd, want bij de minste spat regen vliegen de auto's uit de bocht. Nou is het in Eindhoven sowieso niet zo moeilijk uit de bocht te vliegen, maar daar kwam ik pas later achter. Die Lidl is er niet meer en wij wonen daar niet meer. Dat heeft niets met elkaar te maken overigens. Wat ik nu ga vertellen is vrij persoonlijk, maar ach, beste herbergvrienden, we zijn hier onder elkaar, dus wat zou het?
Daar boven die Lidl, aan de achterkant van ons - wat was het eigenlijk? - laat ik het een appartementje noemen, dan doe ik in elk geval niemand tekort. Daar dus, vroeg ik op een zinderend hete zomeravond mijn toenmalige vriendin ten huwelijk. Ik had gekookt en een fles champagne gekocht om het zaakje netjes te bezegelen. Wat kook je in zo'n geval? Ik heb daar wel even over gepeinsd en gepiekerd en vervolgens voor een veilige weg gekozen, want je wilt in dit soort precaire situaties wel een beetje op safe spelen. Tenminste ik wel. Een ingezakte quiche of een kapotgekookte vis doet een huwelijksaanzoek meestal niet veel goed, hoewel het daar uiteraard niet om gaat. Dat weet ik ook echt wel. Veiligheid dus. De keuze werd daardoor ineens vrij simpel. Je kunt van mij namelijk best veel zeggen, maar niet dat ik geen zoervleis kan maken. Dat kan ik namelijk wel.
De mensen die nu een precies recept verwachten, moet ik teleurstellen. Ik maak zoervleis namelijk puur op gevoel. Ik weet dus niet hoeveel kruidnagelen ik erin mik, hoeveel stroop ik erbij schep en hoeveel peperkoek ik aan het eind toevoeg. Wat ik wel weet, is dat ik de tijd neem. Ik laat het vlees zeker een nacht staan met wat appelazijn, laurier en kruidnagelen. Ik koop fatsoenlijk biologisch vlees. Geen kiloknallerij aan mijn zoervleis. Ook voor de bereiding neem ik de tijd. Rustig aan, nice and easy. En eigenlijk geldt dat voor alles. Met haast kun je veel moois verknallen. Ik zeg dit niet voor niks, maar dat hoort u nog wel.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat je moet toeslaan op het juiste moment, want anders gaat er veel aan je neus voorbij. De laatste herbergkaarten bijvoorbeeld. Voor donderdag 7 april  'gibt es noch Karte' maar dat duurt waarschijnlijk ook niet al te lang meer. Ik zeg het maar even. U bent inmiddels natuurlijk benieuwd naar de afloop van het 'zoervleismysterie'. Nou, goed dus. Mijn toenmalige vriendin is nu mijn vrouw en die winkelt op dit moment in Utrecht. Ze had geen schoenen meer geloof ik.  En u mag raden wat nu heel, heel zachtjes tegen de kook aan staat te pruttelen.

4 opmerkingen:

  1. Beste mensen,

    wij hier uit het midden des lands, kennen eigenlijk geen Zoervleis.
    Dus een recept zou wel welkom zijn, laat ons ook genieten van het heerlijke Limburgse eten. Goede combinaties met de heerlijke klanken uit Herberg De Troost Johan Braakman@Lochem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Johan,

    Komt ie. (voor 4 personen).

    Koop een pond runderstoofvlees (sucadelappen, runderriblappen), snijd dit in niet te kleine stukjes en laat een nacht in de koelkast staan onder een laagje (appel) azijn, een scheutje water, 4, of 5 of 6 kruidnagelen, een laurierblaadje.
    De dag erna. Haal het vlees uit de marinade en maak het goed droog. Verhit een flinke klont boter in de pan en laat de boter goed heet worden. Schroei het vlees snel dicht en voeg peper en zout toe. Zet het gas klein en voeg het marinadevocht toe. Laat het vlees tegen de koop aan pruttelen (op een warmhoudplaatje). Voeg na een half uurtje drie, of vier eetlepels stroop doe. Echte stroop, van fruit dus. Geen schenkstroopachtige toestanden. Laat het vlees heel rustig een uurtje of twee doorpruttelen. Let goed op dat het niet droogkookt. Voeg een half uurtje voor je gaat eten twee plakken ontbijtkoek toe, in stukjes. Roer goed. Als het goed is, krijg je nu een vrij donkere saus. Proef of er genoeg zout en peper in je gerecht zit.
    Lekker met (zelfgemaakte) appelmoes, (zelfgemaakte) rode kool en friet.
    Smakelijk!
    Groet,

    Ralf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. bedankt
    Johan Braakman@Lochem

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je!
    Ben blij dat ik nog even kijk of er hier nog op gereageerd was...
    Had wel al een recept, maar deze is duidelijker.
    Ik heb wel eens gelezen dat het eigenlijk met paardenvlees hoort, maar dat gebruik jij dus ook niet.
    Heb zelf ook liever rund.
    Binnenkort maar eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen