foto: Pascal Muller

Pagina's

donderdag 26 mei 2011

Wolven

Op sommige uitspraken heb ik het niet zo. Een van de meest jeukende vind ik 'Liefde is een werkwoord.' En zeker als dat zinnetje, en dat is bijna altijd het geval, uitgesproken wordt met een wijze, peinzende blik.
Liefde is een werkwoord. Eigenlijk zou je het voor de grap eens moeten googelen. Hoeft trouwens niet echt, want dat heb ik net al voor jullie gedaan. Een zekere Alfons Vansteenwegen, psycholoog én psychotherapeut, dus voorwaar geen jongen van de straat, schreef een boek met die titel. Tweehonderd pagina's lang. Guus Meeuwis maakte er een liedje van. Dat is zijn goed recht. Wie ben ik om daar bezwaar tegen te maken.  Aan de andere kant: 'Liefde' is natuurlijk geen werkwoord. Kom op zeg. Liefde is een zelfstandig naamwoord. 'Liefhebben' is een werkwoord, hoewel ik dat zelfs al cru vind klinken. Maar als je zo nodig iets als werkwoord wil wegzetten, zeg dát dan. Dat klopt tenminste. Tuurlijk, ik snap de betekenis wel. Je moet je best doen enzo. Niet alleen de bloemen buitenzetten, maar ook eens bloemen meenemen. Liefst op onverwachte momenten. 
Gek genoeg en dat weet lang niet iedereen is 'wolven' wel een werkwoord. Alleen heeft het dan geen betrekking op dieren die in het woud leven. Ik bijvoorbeeld, zei de gek, heb vandaag gewolfd. Eigenlijk wilde ik gaan uitleggen wat het is, maar dat is misschien te afgezaagd en dan ben ik wel ontzettend de leraar aan het uithangen. Ik loof gewoon een klein prijsje uit voor degene die weet wat 'wolven' is. Gewoon omdat ik jullie lief vind. Kleine aanwijzing: 'wolven' heeft niets, maar dan ook helemaal niets met Herberg de Troost te maken. 
Hoewel, met een beetje fantasie -fantasie is trouwens net zoveel werkwoord als liefde, namelijk niet- wel met het Troostboek. Na het wolven, moet je namelijk afwachten. En in die fase zit ik nu met 'Niet opschrijven' ook. Het manuscript ligt in Amsterdamse handen en ik check elke dag mijn mail, een keer of twintig. Net als helemaal in het begin, toen ik Jack Poels mailde met een vraag. Verwachtingsvol naar je mail kijken; dat is zeker ook een werkwoord. En dat gaan jullie binnenkort ook doen. Wedden?


6 opmerkingen:

  1. Is wolven net zoiets als ijsberen? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Ralf,

    is wolven zoiets als gulzig eten???

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is ook wel een heel specifieke vraag... Het heeft te maken met examens op middelbare scholen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Huilen (gezakt voor het examen)
    Schrokken, schransen (van de examenstress?)
    Zwevingen (in muziek, Hdt)
    Zo iets?

    BeantwoordenVerwijderen